Mobilní internetová reklama v roce 2017 předstihne reklamu na počítačích

2016-06-22 00:00:00

Agentura ZenithOptimedia v prosinci předpovídala, že reklama na mobilním internetu předstihne reklamu pro počítače v roce 2018, ale díky rychlému rozvoji mobilního reklamního trhu, k němuž od té doby došlo, tuto předpověď aktualizovala a posunula o rok dříve. Mobilní reklama totiž roste ostrým tempem. V roce 2015 vzrostla o 95 % a pro rok 2016 se předpovídá nárůst o 46 %, pro roky 2017 a 2018 pak o 29 % ročně. Mobilní zařízení jsou již nyní hlavním prostředkem pro přístup k internetu (viz zpráva společnosti ZenithOptimedia Media Consumption Forecasts). Díky tomu, že zadavatelé reklamy zjišťují, jak nejlépe komunikovat za použití mobilního internetu, si reklamní trh nachází spotřebitele.
 
Reklama na počítačích klesá
Vrchol reklamy na stolních počítačích nastal v roce 2014 s hodnotou 98,9 miliardy USD. V roce 2015 se výdaje na ni snížily o 0,2 % na 98,7 miliardy USD současně s tím, jak zadavatelé reklamy přesměrovali své rozpočty směrem k mobilní reklamě. ZenithOptimedia očekává, že reklama na stolních počítačích bude klesat také ve zbytku období, jež zahrnuje naše předpověď – v roce 2016 o 0,9 %, v roce 2017 o 0,4 % a v roce 2018 o 6,0 %. Podle předpovědi budou v roce 2018 mít výdaje na reklamu pro počítače celkovou hodnotu 91,5 miliardy USD. Reklama pro stolní počítače bude mít na veškeré internetové reklamě 42% podíl a mobilní reklamě připadne zbývajících 58 %.
 
Čína je průkopnický mobilní trh, následuje ji Spojené království
Čína je vedoucí trh s mobilní reklamou. Je průkopníkem v rozvoji, který se později rozšíří po celém světě. Mobilní reklama je již nyní převládajícím druhem internetové reklamy. V Číně bude mít letos 56% podíl na výdajích na internetovou reklamu a v roce 2018 bude tento podíl představovat 78 % – tedy více než kdekoliv jinde na světě. Letos bude mít mobilní reklama 29% podíl na celém reklamním trhu, v roce 2018 pak 47% podíl. Letos také předstihne televizi a stane se největším čínským reklamním médiem. V příštím roce Čína předčí USA a stane se největším trhem s mobilní reklamou. Čínští zadavatelé reklamy za mobilní reklamu utratí 32,7 miliardy USD, zatímco ti američtí 30,5 miliardy USD.
 
Druhým nejrozvinutějším trhem s mobilní reklamou je Spojené království. Letos to bude jediný další trh, kde má mobilní reklama na internetové reklamě více než poloviční podíl, konkrétně 51 %, a kde je více výdajů na reklamu směrováno do mobilní reklamy než do jakéhokoliv jiného média. Letos bude mít mobilní reklama 28% podíl na celkových výdajích na reklamu ve Spojeném království a v roce 2018 tento podíl vzroste na 39 %.
 
V celosvětovém měřítku se mobilní reklama nachází za televizí a tak tomu bude i nadále alespoň v několika příštích letech. Očekáváme, že do roku 2018 budou mít výdaje na mobilní reklamu celkovou hodnotu 127,8 miliardy USD a výdaje na televizní reklamu 192,2 miliardy USD.
 
Tradiční display reklama již neroste
Tradiční display reklama, tedy bannery a podobné formáty, letos poklesne o 3,1 % poté, co v roce 2015 vzrostla o 8,6 %. Ačkoliv v příštích dvou letech ZenithOptimedia očekává určitý růst, bude sotva stačit k tomu, aby vyrovnal postavení ztracené v letošním roce. Mezi lety 2015 a 2018 poroste digitální display reklama v průměru o pouhé 0,3 %, takže bude v podstatě stagnovat. To znamená, že v příštích třech letech budou jedinými zdroji růstu display reklamy on-line video a sociální média. Tyto dva typy reklamy naštěstí rostou velice rychle – aktuální predikce zní, že mezi lety 2015 a 2018 on-line video poroste průměrně o 20,1 % ročně a sociální média o 23,6 %.
 
Náhlý pokles tradiční display reklamy je důsledkem rychlého přechodu na mobilní reklamu. Bannerové reklamy jsou na mobilních zařízeních mnohem méně efektivní než na počítačích – spotřebitelům připadají rušivější a kliknou na ně spíše náhodou než kvůli jejich vzhledu. On-line video naopak těží z rostoucí dostupnosti vysoce kvalitního obsahu a z vylepšení v oblasti zobrazování na mobilních telefonech, jako jsou lepší displeje a rychlejší připojení. Pro mnohé spotřebitele se kontrola jejich účtů na sociálních sítích z mobilních zařízení navíc stala pravidelným, zakořeněným zvykem a reklamy na sociálních médiích hladce splývají s přehledem vybraných příspěvků v mobilních aplikacích.
 
Latinská Amerika letos poklesne o 2,4 %
ZenithOptimedia předpovídá, že celosvětové výdaje na reklamu letos vzrostou o 4,1 %, a dosáhnou tak hodnoty 537 miliard USD. To je nižší údaj než 4,6% růst, který agentura predikovala v březnu. Hlavním důvodem tohoto poklesu je recese a devalvace měny, jež postihly klíčové trhy v Latinské Americe. Argentina, Brazílie, Ekvádor a Venezuela (které mají 56% podíl na latinskoamerických výdajích na reklamu) jsou v současnosti v recesi, kterou zhoršuje rychlá devalvace měny v Argentině a ekonomická krize ve Venezuele. V prosinci loňského roku argentinská vláda zrušila svůj dohled nad směnnými kurzy, což vedlo k okamžité 30% devalvaci měny, kterou letos následovaly další poklesy. Venezuele mezitím docházejí zásoby základního zboží a směřuje k hyperinflaci. Předpovídáme, že v roce 2016 výdaje na reklamu v Latinské Americe poklesnou o 2,4 %, ačkoliv v roce 2015 vzrostly o 6,3 %.
 
Jen devalvace v Argentině je příčinou většiny poklesu v agenturní globální předpovědi pro letošní rok. MMF nyní očekává, že argentinské peso se letos bude směňovat s průměrným kurzem 15,8 za dolar, což je pokles ve srovnání s dřívější předpovědí 11,2 dolaru. To snižuje letošní dolarovou hodnotu argentinského reklamního trhu o 2,1 miliardy USD a ve výsledku i celosvětový růst o 0,4 %. Pokud by se naplnily předchozí předpovědi argentinského směnného kurzu, vzrostly by v letošním roce celosvětové výdaje na reklamu o 4,5 %, což je pouze o 0,1 % méně než naše předchozí předpověď.
 
Potenciální ohrožení evropského růstu kvůli Brexitu
Tento týden bude Velká Británie hlasovat o tom, jestli zůstane v Evropské unii. Tento měsíc byla zveřejněna analýza škody, kterou by hlasování pro odchod způsobilo britskému reklamnímu trhu. Z té vyplývá, že odchod z Evropské unie (tzv. Brexit) by Spojené království stál každý rok výdaje na reklamu v hodnotě 70 milionů liber, tj. do roku 2030 celkem 1 miliardu liber. Brexit by také znamenal nejistotu pro obchod a spotřebitele napříč Evropou, a představoval by tak riziko poklesu pro celý region.
 
„Zadavatelé reklamy v Číně jdou napřed v přizpůsobování se vzestupu mobilních technologií,“ uvedl Jonathan Barnard, vedoucí předpovědí společnosti ZenithOptimedia. „V Číně je již nyní mobilní reklama nejvýznamnějším médiem a komunikace značek probíhá primárně na mobilech. Je pouze otázka času, kdy zbytek světa srovná s Čínou krok.“
 
 
O ZenithOptimedia
ZenithOptimedia (www.zenithoptimedia.com) je vedoucí globální síť poskytující mediální služby se 7500 pracovníky ve 262 kancelářích v 74 zemích světa. Agentura je součástí Publicis Groupe, třetí největší komunikační skupiny na světě a druhé největší skupiny mediálních agentur. ZenithOptimedia je první agentura, která uplatňuje přísný a objektivní přístup za účelem zlepšení efektivity výdajů na reklamu a klientům zajišťuje nejlepší možnou návratnost jejich investic do komunikací. Tato strategie je podporována jedinečným přístupem k jejímu rozvoji a implementaci napříč celým spektrem placených, vlastních a získaných kontaktních bodů – plánovacím procesem Live ROI. Skupina společností ZenithOptimedia poskytuje svým klientům celou škálu integrovaných schopností od plánování marketingové komunikace přes optimalizaci hodnoty či performance média až po vytváření obsahu. Mezi naše klíčové klienty patří Aviva, Clarins, Coty, Kering, Lactalis, L’Oréal, LVMH, Nestlé, Oracle, Reckitt Benckiser, Richemont Groupe, SCA, Sanofi, Toyota a 21st Century Fox.
 
Pro další informace kontaktujte: 
Tomáš Iľko
Senior PR Consultant
E-mail: tomas.ilko@double-u.cz
Tel.: +420 733 529 496
www.double-u.cz
 

AKTUALITY