Google posiluje své postavení největšího vlastníka médií na světě

2015-05-14 00:00:00

Nadvláda Googlu jakožto největšího vlastníka médií na světě posílila a rozdíl mezi ním a jeho nejbližším konkurentem se za poslední rok výrazně prohloubil. Podle nové zprávy ZenithOptimedia Top Thirty Global Media Owners 2015 (30 největších světových vlastníků médií 2015) je Google nyní o 136 % větší než druhý největší vlastník médií Disney, přičemž o rok dříve to bylo jen o 115 %. Je také větší než druhý a třetí největší vlastník (Comcast) dohromady.

Zpráva Top Thirty Global Media Owners je žebříček největších mediálních společností na světě podle příjmu z médií na základě odhadů společnosti ZenithOptimedia. Zprávu ZenithOptimedia poprvé vydala v roce 2007 a naposledy v roce 2014. ZenithOptimedia definuje příjem z médií jako veškerý příjem pocházející z obchodních činností, které podporují reklamu, za účelem zjistit, které společnosti jsou pro marketingový průmysl nejdůležitější.*

Google těží z rostoucího prodeje chytrých telefonů a tabletů, jež jeho hlavní vyhledávací funkci zpřístupňují spotřebitelům v pohybu. To je užitečné zejména pro nakupující, kteří hledají srovnání cen. Spotřebitelům také umožňuje zobrazovat obsah v časech a na místech, jež jim nejvíce vyhovují. Tím vznikly nové příležitosti, jak na ně zacílit display reklamu, která tvoří další významnou složku obchodních aktivit Googlu. Z přechodu na mobilní zařízení však profituje zejména Facebook, který ze všech 30 největších vlastníků médií roste nejrychleji. Příjmy společnosti Facebook z médií v posledním roce vzrostly o 63 %. Facebook si aktivně osvojuje mobilní technologii, aby své uživatele přesvědčil k pravidelným a častým návštěvám během celého dne. Své reklamy navrhuje tak, aby se plynule prolínaly se zobrazovaným obsahem. V žebříčku ZenithOptimedia je Facebook 10. největší vlastník médií.

Další nejrychleji rostoucí společnost je Baidu, čínský ekvivalent Googlu, která během roku vzrostla o 43 %. Růst společnosti Baidu je poháněn rychlým rozvojem čínského reklamního trhu a také zdokonalováním vyhledávací technologie. V současnosti je to 14. největší vlastník médií na světě, který předčil digitální rivaly Yahoo! (18.) a Microsoft (21.).

Třetí nejrychleji rostoucí společnost je Grupo Globo, hlavní brazilský vlastník médií, jehož příjmy z médií za rok vzrostly o 15 %. Stejně jako Baidu těží i Globo ze své přítomnosti na rychle rostoucím novém reklamním trhu, ale v krátkodobém horizontu nejspíš bude jeho další růst omezen kvůli ekonomickým obtížím Brazílie.

Jediná další společnost v žebříčku 30 největších vlastníků médií, která sídlí v zemi s rozvíjejícím se trhem, je CCTV, čínská národní státní televizní společnost. CCTV má zhruba čtvrtinový podíl na čínském trhu s televizní reklamou – třetím největším na světě – a během posledního desetiletí vzrostla téměř trojnásobně. Čínská televize obecně v současnosti čelí tvrdému soupeření o rozpočty na reklamu ze strany online videa a digitálních médií, a tak i pro CCTV bude pravděpodobně obtížné zvýšit příjmy ze své hlavní činnosti.

Pět ze 30 největších vlastníků médií vlastní výhradně digitální média – Google, Facebook, Baidu, Yahoo! a Microsoft. Jejich společný příjem z médií činí 71 miliard USD, což představuje 68 % veškerých celosvětových výdajů na digitální reklamu. Moc na trhu s digitální reklamou se soustřeďuje v rukou několika velkých platforem a stává se stále koncentrovanější.

„Rychlý růst digitálních médií a nově vznikajících reklamních trhů posiluje pozice vlastníků médií, jako je Google, Facebook, Baidu a Globo, na úkor vlastníků tradičních médií na rozvinutých trzích,“ uvedl Jonathan Barnard, vedoucí předpovědí společnosti ZenithOptimedia. „Největší vlastníci digitálních médií v současnosti udržují silnou nadvládu nad trhem digitální reklamy, ale potýkají se s neustálým rizikem, že je vytlačí inovátoři. Zatímco někteří vlastníci médií na rozvíjejících se trzích při expanzi svých obchodních aktivit čelí v krátkodobém horizontu výzvám, očekáváme, že v několika příštích letech se mezi 30 největších vlastníků médií dostane více společností z nově vznikajících trhů.“

* Definice příjmů z médií

ZenithOptimedia definuje příjem z médií jako veškeré příjmy pocházející z obchodních činností, které podporují reklamu, jako je televizní vysílání, vydávání novin, internetové vyhledávání, sociální média atd. Jedná se nejen o příjmy z reklamy, ale také o další příjmy vytvořené těmito obchodními činnostmi, jako je příjem z prodaných výtisků novin či časopisů. To přináší jasnou představu o velikosti a vyjednávací síle největších světových vlastníků médií, s nimiž se musí vyrovnat zadavatelé reklamy a agentury. Zpráva pokrývá rozpočtový rok 2013, tj. poslední rok, pro který existují odpovídající údaje pro všechny veřejně obchodovatelné společnosti.

 

Pořadí 30 největších světových vlastníků médií 2015


Pořadí

Vlastník médií

Pořadí

Vlastník médií

1

Google

16

Asahi Shimbun Company

2

Walt Disney Company

17

Grupo Globo

3

Comcast

18

Yahoo!

4

21st Century Fox

19

Fuji Media Holdings

5

CBS Corporation

20

CCTV

6

Bertelsmann

21

Microsoft

7

Viacom

22

Hearst Corporation

8

Time Warner

23

JC Decaux

9

News Corp

24

Yomiuri Shimbun Holdings

10

Facebook

25

Mediaset

11

Advance Publications

26

Axel Springer

12

iHeartMedia

27

ITV plc

13

Discovery

28

ProSiebenSat.1

14

Baidu

29

NTV

15

Gannett

30

Sanoma

 

O žebříčku Top Thirty Global Media Owners

Zpráva ZenithOptimedia Top Thirty Global Media Owners přináší úplný žebříček 30 největších mediálních společností z celého světa podle speciální definice v jedinečném žebříčku společnosti ZenithOptimedia. Každý záznam popisuje klíčovou obchodní činnost a její nedávný vývoj, přináší seznam vlastněných médií a poskytuje finanční informace, včetně celkového příjmu, příjmu z médií a také rozpis příjmů z médií podle jednotlivých útvarů firmy, pokud je k dispozici.


Pro další informace kontaktujete:

 

Tomáš Iľko

Senior PR Consultant

E-mail: tomas.ilko@double-u.cz

Tel.: +420 733 529 496

www.double-u.cz

 

 

AKTUALITY