Internet se do roku 2017 stane největším médiem na třetině světového reklamního trhu

2015-06-23 00:00:00

Již vloni byl internet dominantním médiem na sedmi trzích – v Austrálii, Kanadě, Dánsku, Nizozemsku, Norsku, Švédsku a Spojeném království. Letos se stane největším médiem v Číně, Německu, Irsku a na Novém Zélandu a do roku 2017 to bude největší médium na celkem 12 trzích, a to včetně Finska. Letos podíl internetu překročí 50 % ve Spojeném království, příští rok v Dánsku a Švédsku a v roce 2017 v Číně.

Mobilní reklama pohání růst podílu internetu na trhu a globálních výdajů na reklamu

Hlavním motorem růstu internetu je mobilní reklama. ZenithOptimedia předpokládá, že mezi lety 2014 a 2017 mobilní reklama více než zdvojnásobí svůj podíl na celosvětových výdajích na reklamu. Ten se zvětší z 5,1 % na 12,9 %. Podíl internetu na stolních počítačích zůstane stabilní – vzroste z 19,3 % v roce 2014 na 19,4 % v roce 2017, zatímco podíl všech ostatních médií se sníží ve prospěch mobilní reklamy. Mobilní reklama je také hnací silou, která stojí za růstem celého trhu a která mezi lety 2014 a 2017 přispěje k celosvětovému růstu výdajů na reklamu 70 %.

Globální výdaje na reklamu v roce 2015 vzrostou o 4,2 %

ZenithOptimedia předpovídá, že globální výdaje na reklamu v roce 2015 vzrostou o 4,2 % a dosáhnou hodnoty 531 miliard USD. V roce 2016 bude růst povzbuzen letními olympijskými hrami v Rio de Janeiru a prezidentskými volbami ve Spojených státech a zvýší se na 5 %. Po jejich skončení se růst výdajů na reklamu mírně zpomalí a v roce 2017 bude představovat 4,3 %.

Předpovědi růstu výdajů na reklamu pro rok 2015 jsme nepatrně snížili o 0,2 % a na rok 2016 o 0,3 %. To je způsobeno částečně posílením amerického dolaru vůči měnám mnoha rychle rostoucích trhů, což snižuje jejich příspěvek k celkovým výsledkům, a částečně oslabením Latinské Ameriky.

Latinská Amerika je i přes zpomalení nadále klíčovým hnacím mechanismem růstu reklamy

Latinskou Ameriku brzdí nízké ceny ropy a dalších vývozních komodit a také slabá brazilská ekonomika, která se v 1. čtvrtletí v meziročním srovnání propadla o 1,6 %. ZenithOptimedia předpovědi růstu Latinské Ameriky snížila pro rok 2015 o tři procenta, a to z 11,4 % na 8,4 %. Pro celé období předpovědi mezi roky 2014 a 2017 agentura předpověď růstu Latinské Ameriky snížila z 12,0 % na 6,9 % ročně. Latinská Amerika přesto i nadále zůstává jedním z nejrychleji rostoucích regionů na světě a klíčovým hnacím mechanismem celosvětového růstu výdajů na reklamu. Od Argentiny, Uruguaye a Venezuely i nadále ZenithOptimedia očekává dvojciferný roční nárůst. V patách jim budou Kostarika, Mexiko a Panama, které v letech 2014–2017 porostou o 8–9 % ročně.

Nejvyšší růst přichází z rychle rostoucích asijských trhů

K nejrychlejšímu růstu výdajů na reklamu dochází v oblasti, kterou nazýváme „zrychlená Asie“. Do této oblasti patří Čína, Indie, Indonésie, Malajsie, Pákistán, Filipíny, Tchaj-wan, Thajsko a Vietnam. Jejich ekonomiky rostou extrémně rychle, jelikož si osvojují osvědčené obchodní postupy a technologie a těží z rychlého přílivu prostředků od investorů. Tento region je hlavním hnacím motorem celosvětového růstu výdajů na reklamu a lze očekávat, že mezi lety 2014 a 2017 poroste o 9,1 % ročně. Nejlepších výsledků dosahují Indie, Indonésie, Filipíny a Vietnam. V každé z těchto zemí pro toto období předpovídáme dvojciferný růst.

Eurozóna nadále posiluje, třebaže rizika přetrvávají

Ekonomika eurozóny v posledních několika měsících posílila, zejména díky nízkým cenám ropy a politice kvantitativního uvolňování přijaté Evropskou centrální bankou. Eurozóna je velký čistý dovozce ropy; snížení cen ropy na spotřebitele zapůsobilo jako snížení daní a nyní své úspory utrácejí jinde. Ekonomický stimul se projevil i na reklamním trhu, který podle agenturních očekávání letos vzroste o 2,0 %, což představuje zvýšení ve srovnání s loňským 1,6% růstem.

Zatím nedochází k oživení na všech trzích eurozóny, ale většina z nich se pohybuje správným směrem. Ve Finsku ZenithOptimedia předpovídá v letošním roce pokles o 0,3 %, po němž bude v roce 2016 následovat nárůst o 1,6 %. Pro Francii agentura předpovídá pro letošní rok snížení o 0,4 % a pro příští rok o 0,1 %.

V Řecku došlo v roce 2014 k 7,9% oživení, ale vítězství strany Syriza ve volbách a její napjatá vyjednávání s věřiteli toto oživení zastavily. Pro rok 2015 v Řecku agentura predikuje jen 0,5% růst. Vedle této předpovědi existuje i jasné riziko poklesu, pokud vyjednávání o řeckém dluhu ztroskotají, což povede k nesplacení dluhu nebo k vystoupení z eurozóny.

„Internet se rychle etabluje jako dominantní reklamní médium a podle současných trendů do konce desetiletí předstihne televizi,“ uvedl Steve King, CEO společnosti ZenithOptimedia. „To se ovšem týká jen vysílání sledovaného v tradičních televizích. Množství času, který diváci tráví sledováním on-line videa na svých noteboocích, tabletech a chytrých telefonech, rychle roste a zadavatelé reklamy své rozpočty využívají na on-line reklamu, aby diváky následovali. Toto šíření zařízení podporujících internet a nových reklamních technologií zadavatelům reklamy umožní komunikovat se spotřebiteli a učit se od nich a budou tak moci činit ještě efektivněji než kdy dříve.“

Pro další informace kontaktujete:

Tomáš Iľko

Senior PR Consultant

E-mail: tomas.ilko@double-u.cz

Tel.: +420 733 529 496

www.double-u.cz

 

 

AKTUALITY