Jak „Kup teď" bude utvářet budoucnost obchodu na sociálních sítích

2015-12-17 00:00:00

Platformy sociálních sítí si to rychle uvědomily a pomohly jim prodloužit dobu, kterou uživatelé stráví na stránkách, a pomohly obchodníkům dosahovat měřitelných prodejů ze sociálních sítí. Provozní ředitelka společnosti Facebook, Sheryl Sandberg, nedávno řekla: "Čím více nakupují lidé přes internet, tím více si lidé kupují věci, které objeví prostřednictvím svých mobilních telefonů, a tím více lidé objeví věci na své stránce s novinkami (tzv. News Feed) a přejdou k nákupu."

Největší sítě testují různé možnosti, jak využít obchod na sociálních sítích s tím, že se očekává, že Facebook, Pinterest i Twitter zavedou tlačítko "Kup teď" po celém světě v roce 2016. Facebook je lídrem v dané oblasti, kdy jeho platforma vhodná pro prodeje představuje 50 % odkazů na sociálních sítích a 64 % příjmů z obchodu na sociálních sítích. To stojí v ostrém kontrastu k jeho mladšímu sourozenci Instagramu, který je mnohem méně o prodeji a mnohem více o informovanosti a obsahu.

Twitter testoval možnosti, včetně Kup teď (se spuštěním Mad Potion Katy Perry), společně s elektronickým obchodováním většího rozsahu, které by hostilo celé zakoupitelné kolekce společností jako je Barbour, Disney nebo Nike. Bude zajímavé sledovat, jak Twitter rozvine své aktivity v oblasti obchodování na sociálních sítích, poněvadž je vhodný pro obsah a produkty zaměřené kolem právě naživo probíhajících událostí.

Pinterest je jedním z nejpřirozenějších míst pro obchodování na sociálních sítích, přičemž tato platforma je určena nejen k tomu, aby vám pomohla se socializovat, ale také plánovat své budoucí nákupy, ať už jde o oblečení, interiéry, svatby nebo destinace. 93 % aktivních uživatelů Pinterestu plánuje nákupy prostřednictvím stránky a 87 % z nich si něco zakoupilo kvůli tomu, co viděli na těchto stránkách.

Obsah se také více a více stává středem pozornosti obchodu, například společnost Barbour nedávno spustila lookbooky a videa. YouTube stále více hostí tento druh obsahu (naposledy s reklamou Beats Christmas) a 25 % uživatelů sociálních sítí uvedlo, že YouTube je nejvlivnější platformou pro nákupní rozhodování.

Zatím se zdá, že se na sociálních sítích dobře daří druhům produktů, které mají nižší cenu a mladší cílové skupiny než obvykle, což podporují hlavně náhlé nákupy generace Z. Čím více uživatelů si však zvyká na obchodování na sociálních sítích, tím více uvidíme v budoucnu dražší předměty na prodej. Protože lidé stále více využívají sociální sítě na mobilu, mobilní obchod by měl i nadále stoupat. Během letošního Černého pátku vyhledávalo zboží více spotřebitelů na mobilu než na počítači a tabletu dohromady a počet těch, kteří nakupovali přes mobil, vzrostl o 50 %.Existují však rizika pro značky a zprostředkovatele, kteří se snaží využít tohoto rostoucího trendu. Spotřebitelé jsou vrtkaví a jsou již zvyklí na ignorování reklamních sdělení značek. Musí věřit platformám se svými platebními údaji, mít hladký přechod k nákupu (zejména na mobilech) a nesmí být zaplaveni neustálými výzvami ke koupi.Příležitosti jsou však obrovské. Protože spotřebitelé nakupují prostřednictvím sociálních sítí stále více, znamená to více příležitostí pro podpoření obchodů na sociálních sítích. To na druhou stranu pomůže zajišťovat měřitelnou návratnost investic a samozřejmě větší ospravedlnění pro posílení marketingových výdajů na sociální sítě.

 

 

TAYLOR, Ross. Jak „Kup teď“ bude utvářet budoucnost obchodu na sociálních sítích. The Drum [online]. 2015 [cit. 2015-12-17]. Dostupné z: http://www.thedrum.com/opinion/2015/12/11/how-buy-now-will-be-shaping-future-social-commerce

AKTUALITY