Vánoční nákupní trendy v roce 2015: Tři předpovědi pro maloobchodníky

2015-12-17 00:00:00

K nákupům bude během těchto svátků docházet během okamžiků, ne během maratonů. Namísto toho, aby se spoléhali na celodenní výlety do obchodních domů nebo kempování přes noc během Černého pátku, se budou kupující obracet na své mobilní telefony ve stovkách mikromomentů, každý den, po celou nákupní sezónu.Ve skutečnosti 54 % všech vánočních nakupujících tvrdí, že mají v plánu nakupovat na svých chytrých telefonech ve volných chvílích během dne, jako při chůzi nebo na cestách.1 Tyto krátké mobilní relace, ke kterým dochází během celého dne, jsou viditelné na datech: nakupující nyní tráví o 7 % méně času u každé mobilní relace, přesto podíl chytrých telefonů na nákupech přes internet vzrostl za poslední rok o 64 %. Dny „dívání se na mobil, ale kupování notebooku“ se mění: k 30 % všech nákupů přes internet nyní dochází na mobilních telefonech.2

K 30 % všech nákupů přes internet nyní dochází na mobilních telefonech.

Protože se blížíme letošní sezóně vánočních nákupů, blíže jsme se podívali na to, jak vzestup mikromomentů a mobilního videa ovlivní maloobchodní trendy. Pokud hledáte postřehy pro vánoční sezónu, tady jsou tři maloobchodní předpovědi pro nákupní sezónu roku 2015 založené na datech společnosti Google a průzkumu společnosti Ipsos MediaCT:

1.         Mobil sníží důležitost velkých nákupních dnů. 

Vánoční nákupy jsou již v plném proudu. 61 % nakupujících začne prozkoumávat své nákupy před víkendem Dne díkůvzdání, což je o 17 % více než minulý rok.3 Ale i když průzkum začíná brzy, většina skutečných nákupů přesto proběhne později během vánoční sezóny.4 Proč? Není žádný spěch - každý den je nákupní den.

Nákupní vyhledávání na mobilních telefonech meziročně vzrostlo o více než 120 %.

Lidé dříve plánovali vánoční nákupní maratony na dny, jako je Černý pátek nebo Kybernetické pondělí. Ale dny, kdy si nastavovali budíky, aby vyrazili do obchodů v časných ranních hodinách, mohou spět ke konci. Nyní k nakupování dochází v mikromomentech mezi vším ostatním.

Namísto toho, abychom viděli nejzásadnější špičky ve vyhledávání na Černý pátek nebo Kybernetické pondělí, loni jsme viděli stabilní zájem o „dary a dárky“ po celou sezónu.

2.         Mobilní nákupy ovlivní více nákupů než kdy jindy

Vyhledávání na mobilech související s nakupováním meziročně vzrostlo o více než 120 %.5
Spotřebitelé používají své chytré telefony ve všech částech nákupního procesu, což začíná od inspirace až po průzkum a nákup.

Stále více a více maloobchodníků zjišťuje, že jejich zákazníci používají své telefony k průzkumu před tím, než se vydají do obchodu. Například, Target zjistil, že tři čtvrtiny jeho zákazníků začínají svůj proces na mobilním zařízení. Ve skutečnosti, Casey Carl, ředitel pro strategii a inovaci, považuje mobil za nové vstupní dveře do obchodu.

A nakupující se neobrací na své telefony až těsně před obchodem. V letošním roce se se svými telefony v prodejně poradí neuvěřitelných 82 % uživatelů chytrých telefonů.6 A lidé v obchodních domech vyhledávají o 37 % více než minulý rok.7

32 % nakupujících tvrdí, že mají v plánu více použít pro nákupy během této vánoční nákupní sezóny internetové video.

Všechna tato činnost je dobrou zprávou pro maloobchodníky, pokud jsou připraveni se potkat s nakupujícími přes omni-kanály v těchto mikromomentech. Vezměme si například Macy. Jejich tým zjistil, že zákazníci omni-kanálu jsou 8X cennější než ti, kteří nakupují pouze v jednom kanálu. Chtějí-li uspět u nakupujících přes omni-kanály, musí maloobchodníci umožnit nakupujícím, aby se bez problémů zapojili do všech kanálů, a to jakkoli a kdykoli jim se jim to hodí.

Takže kdy dochází k okamžikům pocitu „chci koupit“? Data společnosti Google ukazují, že neděle je největší den v týdnu pro mobilní nakupování. Nákupní vyhledávání na mobilu jsou v průměru o 18 % vyšší v neděli než během zbytku týdne.

3.         Videa na YouTube budou oblíbeným průvodcem nakupováním dárků a návodem k obsluze

K žádnému nedostatku mikromomentů nedochází na YouTube, kam se spotřebitelé obracejí pro rady, inspiraci pro nákupy a recenze produktů. Ve skutečnosti jeden ze čtyř nakupujících řekl, že on-line videa jsou jejich hlavním zdrojem nápadů na dárky, a 32 % nakupujících tvrdí, že se chystají použít on-line video pro účely vánočních nákupů.9 Američané tráví letos téměř dvakrát více času sledováním videí zaměřených na nákupy módy a oblečení než loni.10

Videa z rozbalování (tzv. unboxing video) se stala pro lidi skutečným fenoménem v těch momentech, kdy si říkají „chci vědět“, „chci se podívat na to, co mě čeká“ nebo „chci koupit“.

Jen v roce 2015 Američané shlédli 60 milionů hodin videí o rozbalování na YouTube, což činí celkem 1,1 miliard shlédnutí.11

YouTube se stal tak důležitou součástí nákupního procesu, že 64 % diváků videí na chytrých telefonech by se raději dívalo na video na YouTube, když mají otázku (namísto zvednutí telefonu, přečtení si uživatelské příručky, atd.).12

Protože nákupní rozhodnutí se činí rychleji a očekávání spotřebitelů jsou stále vyšší, maloobchodníci musí dnes bedlivě sledovat, jak zákazníci nachází, vyhledávají a nakupují své produkty. Obchodníci, kteří chápou tyto nové způsoby nakupování a zaměřují se na mikromomenty záměru - na mobil a video - budou mít u zákazníků během této nákupní sezóny větší úspěch.

 

LAWSON, Matt. Vánoční nákupní trendy v roce 2015: Tři předpovědi pro maloobchodníky. Thinking with Google [online]. 2015 [cit. 2015-12-17]. Dostupné z: https://www.thinkwithgoogle.com/articles/holiday-shopping-trends-2015.html

Zdroje

1          Google / Ipsos MediaCT, Consumer Holiday Intentions Study 2015; Nakupující definováni jako lidé, kteří mají v úmyslu nakupovat během této vánoční nákupní sezóny prostřednictvím svých chytrých telefonů. n=778

2          Data Google Analytics, září 2014 oproti září 2015, Spojené státy

3-4       Google / Ipsos MediaCT, Consumer Holiday Intentions Study 2015. Základ: Nakupující během vánoční nákupní sezóny n=2004

5          Globální data o vyhledávání společnosti Google, listopad 2014 - říjen 2015, jak je definováno vyhledáváním, které spouští nákupní reklamy.

6          Google / Ipsos MediaCT, Consumer Holiday Intentions Study 2015

7          Souhrnná anonymizovaná interní data společnosti Google ze vzorku amerických uživatelů, kteří si zapnuli historii lokalizace. Dotazy byly považovány za zadané „z“ lokality, pokud k nim došlo během jedné hodiny od návštěvy uživatele v obchodním domě. Září 2015 oproti září 2014.

8          Data společnosti Google o vyhledávání, 3. čtvrtletí 2015, vyhledávání mobilního nakupování, jak je definováno počtem kliknutí na nákupní reklamy.

9          Google / Ipsos MediaCT, Consumer Holiday Intentions Study 2015

10        Data YouTube, září 2014 oproti září 2015, Spojené státy Klasifikace jako nákupní video byla založena na veřejných údajích, jako jsou titulky, tituly, označení (tagy), atd. a nemusí reprezentovat všechna videa o nákupech oděvů na YouTube.

11        Data serveru YouTube, leden-říjen 2015, Spojené státy. Klasifikace jako tzv. „haul“ video byla založena na veřejných údajích, jako jsou titulky, tituly, označení (tagy), atd. a nemusí dokládat každé tzv. „haul“ video dostupné na YouTube.

12        Google / Ipsos Brand Building on Mobile Survey, únor 2015. Základ: 3 505 respondentů ve věku 18-54 - diváci videí na všech zařízeních (televize, počítač, chytrý telefon, tablet).

 

AKTUALITY